Nieuwerkerk a/d IJssel 1 krijgt pak slaag.

Op vrijdag 14 oktober 2016 ging het 1 e achttal van de schaakvereniging Nieuwerkerk a/d IJssel richting Rotterdam Zuid waar de 2 e competitiewedstrijd werd gespeeld tegen het 3 e team van Charlois Europoort. Zowel het 3 e team als het 4 e team van Charlois spelen in de hoogste klasse van de Rotterdamse schaakbond, de promotieklas. Het 1 e team van Charlois is de huidige kampioen van Nederland. Een zeer sterke vereniging dus. Op dinsdag 11 oktober was er reeds 1 wedstrijd vooruit gespeeld. Invaller bij Nieuwerkerk Arjan Huijzer speelde tegen een 2000 plus speler zeer sterk, had zelfs winstkansen maar moest uiteindelijk berustten in een heel nette remise.

De overige 7 spelers begonnen vol goede moed maar al snel leek dat het deze keer niet de avond werd voor Nieuwerkerk. Aan bord 8 speelde Jeroen Eijgelaar. Hij stond al snel niet erg lekker en was de eerste die moest capituleren. Naast Jeroen speelde een 2 e invaller voor Nieuwerkerk Willem v/d Wel. Willem deed wat hij kon kwam eveneens zwaar onder druk en ook hij verloor vrij snel. Het verhaal wordt een beetje een herhaling want ook voor Cees Klein was het ongeveer hetzelfde verhaal en bij hem viel het doek ook snel. Bij Rob Hoogland ging het een klein beetje anders. Hij speelde niet slecht maar gaf een stuk weg en dat is dodelijk tegen deze tegenstander. Inmiddels stond het 5.5-0.5 voor Charlois. Edo Pouwelse speelde een goed partij aan bord 6, kwam zelfs iets beter te staan maar de stelling werd toch uiteindelijk weer bijna gelijk en hier werd tot remise besloten. Het 2 e halve puntje was een feit.

De laatste speler die nog bezig was, was Leon Willemen aan bord 1. Leon zit in een moeilijke periode de laatste tijd maar hij deed het deze keer heel netjes en sleepte tegen een zeer sterke speler remise uit het vuur. Uiteindelijk een kansloze 6.5-1.5 nederlaag. Snel vergeten en vooruitkijken naar Moerkapelle.