Pascal 2 –Nieuwerkerk 2

Op dinsdagavond 3 oktober 2017 mocht het 2e team aantreden tegen het 2e team van Pascal in Papendrecht. Bij aankomst in het Denksportcentrum werden wij verrast door het grote aantal aanwezige jeugdleden. De jeugdafdeling bestaat daar uit ruim 40 leden. Wat een genot voor een vereniging om over zoveel potentiële volwaardige leden te kunnen beschikken!

Even na 20.00uur kon de strijd beginnen. Een voorspelling van wat de avond zou gaan brengen was eigenlijk niet te doen. In het voorwoord werd dan ook maar voorgesteld dat het waarschijnlijk 4-4 zou gaan worden. We hadden begrepen dat het 2e team van Pascal dit seizoen zou zijn gepromoveerd en we wisten ook nog dat wij het afgelopen seizoen glansloos en kansloos uit de 2e klasse RSB waren gedegradeerd.

Onderweg naar Papendrecht hadden Cees en Hans toegezegd samen minimaal een volle punt te zullen scoren en dat de winst aan de hogere borden zou moeten worden gerealiseerd. Welnu, het verloop van de wedstrijd ging als volgt:

Om 21.00uur bleek Leen aan het eerste bord niet ongeschonden uit de opening te zijn gekomen. 1 pion in het voor deel van de tegenstander. Ogenschijnlijk nog niet echt onoverkoombaar.

Aan Bord 2 Han. Na 1 uur spelen zijn de dames van het bord en staan er op de damevleugel niet verbonden pionnen. Compensatie hiervoor in de vorm dat beide lopers nog op het veld staan voor de verdediging/aanval.

De andere borden nog steeds in volwaardig evenwicht.

Aan bord 4 bij Willem valt de eerste beslissing. Er werd al snel (om 22.00uur) remise overeengekomen. Bij het analyseren werd regelmatig gezegd dat beiden elkaar geen ruimte hadden gegeven zodat dit de juiste beslissing zou moeten zijn geweest.

Aan bord 7 kon Hans om 22.10uur een punt noteren. Zeer aanvallend spel vanaf het begin. Aan het eind van het spel keuze uit het plaatsen van een vork (koning/toren met paard) dan wel via een omweg een penning van de dame. Hij koos voor het laatste en die keuze resulteerde direct in winst, stand 0,5-1,5.

Aan bord 8 moest Cees het vanaf half tien met een loper minder doen. Cees gaf tijdens de wedstrijd aan dat hij nu eigenlijk wel naar huis moest gaan lopen. Hij heeft echter nog ruim een uur heldhaftig kunnen verdedigen. Om half elf werd door Cees de witte vlag gehesen. Gezien zijn getoonde strijdlust is besloten dat hij toch een lift naar huis kon krijgen. Stand 1,5-1,5.

Aan bord 6 Robert. Om 22.00uur een pion winst voor Robert. 40 minuten later werd remise overeengekomen. 2-2

Aan bord 2 staat Han om 22.00uur een loper voor, verdiend door een ver opgerukte en gepromoveerde pion. Een veelbelovende stelling hetgeen door Han op rustige wijze werd omgezet in een winstpunt. Na afloop geeft de tegenstander van Han aan in de gehele wedstrijd geen kans te hebben gehad. Stand 2-3

Aan bord 3 ons talent Lambert. Na 23 zetten behaalt hij kwaliteitswinst en vanaf zet 25 begint hij de pionnen van de tegenstander te verorberen. Deze smaken formidabel met als resultaat de volle winst om 23.00uur! Klasse. Stand 2-4

Aan bord 1 bij Leen om 23.00uur nog steeds 1 pion achter maar ook serieuze tijdnood voor Leen. Hij nog 2 minuten op de klok en de tegenstander nog ruim 25 minuten. De tegenstander dreigt met een pion door te stomen voor promotie hetgeen Leen deed besluiten om de strijd op te geven. Stand 3-4.

De eindstand zou worden bepaald aan bord 5 bij Jurian. De gehele avond een ingewikkelde stelling met bijna alle stukken nog op het bord. Moeilijk in te schatten in wiens voordeel de partij zou kunnen beëindigen. En inderdaad, om vijf over elf wordt besloten de punten te delen.

Dit brengt de eindstand op 3,5-4,5 in het voordeel van Nieuwerkerk 2. Een keurig resultaat!