3-Torens v3 – SVN v1

Dinsdagavond 30 januari 2018 mocht het viertal van Nieuwerkerk aantreden voor een optreden in Berkel en Rodenrijs tegen het 3e viertal van de schaakvereniging 3-Torens. Deze vereniging is ontstaan door een samengaan van de schaakverenigingen uit Bleiswijk (voormalig EBSV), Berkel en Rodenrijs (voormalig Berkel) en Bergschenhoek. Er wordt gespeeld in het gebouw De Wijnstok aan de Rodenrijseweg.

Kwart over zeven stonden de mannen van Nieuwerkerk gereed voor vertrek. Joost vroeg of iemand van de aanwezigen ooit in  Berkel had gespeeld en dan misschien ook de kortste weg naar de speelzaal wist. Zijn routeplanner in de auto kon de Rodenrijseweg wel vinden maar het huisnummer 295 bleek niet bekend te zijn. Hans gaf aan dat het rijden via Rotterdam, Molenlaan en dan rechtdoor het kortste zou moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan, maar aan het einde van de Molenlaan gaf de routeplanner aan dat er rechtsaf geslagen moest worden richting Bergschenhoek. Dus dat maar opgevolgd. Uiteindelijk in het centrum van Berkel aangekomen bij de genoemde weg. Je slaat rechts af en ziet huisnummer 21, zodat er nog een aardig eindje te rijden is. Helaas bleek al snel dat we linksaf hadden moeten gaan, dus keren en vanaf nummer 1 doorrijden naar nr 295. In het donker zijn de huisnummers slecht of niet te zien zodat op een gegeven moment op gevoel werd gestopt en zowaar bleek dat op de juiste plek bij het gebouw met de naam “De Wijnstok”. Voor schakers met een alcoholverslaving is deze naam zeer verleidelijk. Ben ging hier gelijk op in en maakte de vergelijking met de katholieke scholen met de naam “De Wingerd”.

Binnen bleek de jeugdafdeling nog luidruchtig actief te zijn. Wij werden door een jeugdleider naar de kantine gebracht om daar te wachten tot de senioren zouden verschijnen. In die kantine stond een tafelvoetbalspel waar alleen Hans en Joost de verleiding van het spelen van een spelletje tafelvoetbal niet konden weerstaan. De tijd ging snel voorbij en om stipt 8 uur konden we aantreden voor de strijd. En een strijd moest het worden, want 3-Torens stond ongeslagen aan kop in de competitie, gevolgd door het 2e viertal van RSR Ivoren Toren.

Aan bord 4 had Bas plaats genomen. Na een uur spelen had Bas een degelijke stelling op kunnen bouwen. Kwart over negen werd het voor Bas tijd om maatregelen te nemen en ging vervolgens met een vast doel voor ogen in de aanval! Na 24 zetten kon Bas zijn tegenstander (Sjoerd Nijboer) mat zetten en was de stand 0-1 in het voordeel van Nieuwerkerk.

Aan bord 1 onze captain Joost. Na anderhalf uur voorzichtig schuiven bleek Joost een Loper van zijn tegenstander te hebben verorberd. Je denkt dan zoiets van, appeltje eitje, en dat puntje is ook binnen. Maar hoe anders kan dat allemaal lopen…….Na verloop van enige tijd kan Joost een pion tot Dame laten promoveren, maar aan de andere kant dreigt eigenlijk een niet te voorkomen matstelling achter de paaltjes in het voordeel van de tegenstander van Joost. In een zinderend eindspel weet Joost te ontsnappen en om ca. kwart voor elf alsnog het winstpunt voor Nieuwerkerk binnen te halen. 0-2.

Aan bord 3 Hans Dijkers. Na anderhalf uur spelen is de strijd gelijk opgaand. Om 10 uur heeft Hans een open lijn onder controle, maar zijn tegenstander weet elke voorgenomen aanval tijdig te beantwoorden, zodat het spel eigenlijk afstevent op een remise. Om half elf is Hans het zat en meent er de beuk maar in  te moeten gooien. Hij had al enkele keren de mogelijkheid gehad om zijn Dame in te ruilen voor de 2 Torens van de tegenstander, maar het leek hem toch te risicovol tot dat moment. Nu kon hij de Dame offeren (nou ja inruilen voor 2 Torens) waarbij hij en passant ook nog 2 heerlijke pionnen zou kunnen inpikken. Zijn tegenstander zag dit ook en vertikte het om de Dame te slaan en ging gewoon een stapje opzij met zijn Koning. Dat had hij nou net niet moeten doen, want 2 zetten later stond zijn Koning mat. 0-3 voor Nieuwerkerk!

Tenslotte aan bord 3 Ben. Ook Ben had het eerste deel van de avond een gelijk opgaande strijd, maar hij had wel toegestaan dat zijn Koning was ontdaan van zijn vertrouwde lijfwachten. De pionnenverdediging was aardig verstoord. Dit heeft hem helaas de partij gekost ondanks een zeer heldhaftig strijden. De eindstand kwam daarmee deze avond 1-3 in het voordeel van Nieuwerkerk. Door deze overwinning zijn wij in de rangschikking 3-Torens voorbij en staan wij momenteel 1e, echter met de wetenschap dat de huidige nr 2, RSR-Ivoren Toren V2, nog een wedstrijd moet spelen tegen het 4-tal van Messemaker, welke zij waarschijnlijk zullen winnen, waardoor wij uiteindelijk na de 4e speelronde op een verdienstelijke 2e plaats zullen staan.