Derbi Moordrecht – Nieuwerkerk eindigd in nederlaag

Het nieuwe jaar werd door het eerste van Nieuwerkerk begonnen met een derby tegen Moordrecht. De laatste keer dat deze wedstrijd werd gestreden is 7 jaar geleden. In vergelijking met die wedstrijd zijn er aan Nieuwerkerkse kant slechts 3 andere spelers die achter de borden plaats namen.
De locatie in Moordrecht werd door alle spelers op tijd gevonden (de teamcaptain reed wel op automatische piloot eerst door richting Gouda) en voor de start van de partij kon worden gecheckt of de familie Evengroen niet per ongeluk alsnog tegen elkaar speelden. Dit bleek niet het geval en de partijen konden beginnen.

Zelf speelde ik aan bord 1 en had me op de verkeerde Evengroen voorbereid. Jan was de tegenstander en hij week af van onze eerder gespeelde openingen in de Top 12. Een onnodige a3 zorgde ervoor dat ik de pion in de damegambiet nooit terug zou winnen. Gelukkig kreeg ik wel wat compensatie in een gevaarlijk ogende koningsaanval. In de praktijk en met en engine bleek het allemaal wel te verdedigen. Nadat mijn paard ook nog eens vast kwam te staan op a5 en de dames van het bord waren restte er mij niets anders dan op te geven.

Jeroen speelde een ietwat dubieus stukoffer waar hij twee pionnen op de a- & b-lijnen voor terugkreeg. Deze werden helaas niet gevaarlijk en ook hier kon de IJssel een punt bijschrijven.

Op het derde bord mocht Richard aan de bak tegen Henk-Jan Evengroen:

Ik mocht aantreden tegen Henk-Jan Evengroen, de speler met de hoogste rating deze avond. Ik kwam met wit prettig uit de opening en vanwege de wat ongelukkige opstelling van zijn stukken besloot Henk-Jan een pion te offeren voor tegenspel. Het pionoffer nam ik terecht aan, maar koos daarna voor een verkeerd plan. Henk-Jan won door een dreigende opsluiting van mijn dame de pion met rente weer terug. In plaats van zwart had wit nu een slechte zwartveldige loper en kwam ik oog nog met zwakke pionnen te zitten. Daarna ben ik er niet meer aan te pas gekomen. Jammer, na een hoopgevende start van de avond.

Met zwart speelde Edo een degelijke partij op het vierde bord. Door een rustige opzet kon hij proberen zijn tegenstander in kleine foutjes te lokken. Helaas lukte dit niet en werd er in deze partij remise overeengekomen.

Johan kreeg een koningsaanval te voorduren waarbij hij overtuigd was dat wanneer de aanval verder werd doorgezet de stelling alleen maar verder geopend zou worden, iets wat in zijn voordeel zou zijn. In overleg heeft Johan het nog een tijdje geprobeerd om te kijken of er meer dan een remise uit te slepen zou zijn. Dit bleek niet het geval en uiteindelijk werd er berust in een remise door zetherhaling.

Flink wat vuurwerk was te zien op het bord van Arjan. In de opening leek zijn tegenstander er iets lekkerder uit te komen maar het was Arjan die in het middenspel zijn stukken beter wist neer te zetten en iets druk leek uit te oefenen. In de tijdsnoodfase (Arjan was één van de twee laatste borden bezig) was het echter zijn tegenstander die de betere zetten wist te vinden. De koning van Arjan bleek iets teveel zwakke velden om zich heen te hebben waardoor Arjan uiteindelijk een beslissende fout maakte.

Bernard heeft gelukkig voor Nieuwerkerk enigszins de eer gered. Waar hij tegen Dordrecht een iets beter toreneindspel niet kon winnen lukte het hem ditmaal wel.

Op bord 8 had Lambert een wat ongelukkige partij. Na een goede opening en nette voortzetting wist hij zijn pion voorsprong niet te behouden en kreeg zijn tegenstander kansen door middel van een vrijpion die gevaarlijk ver door kon lopen. Hiervoor had Lambert echter wel een kwaliteit weten te winnen. In overleg met de captain (het kon op dat moment nog 4-4 worden) sloeg Lambert een remiseaanbod af om twee zetten later helaas een fout te maken dat hem direct de partij kostte.

Op het scorebord stond aan het einde van de avond een 6-2 nederlaag. Een nederlaag waar we niet eens veel op kunnen afdingen. De IJssel kan nu verder gaan strijden voor de overwinning in de klasse 1A en wij mogen nog even aan de bak om handhaving veilig te stellen. Wel mooi om te zien is dat na vier rondes er maar liefst 3 spelers zijn die in de top 10 staan qua score (Johan, Bernard en Edo)